AKTUÁLIS


Megoszt vagy összeköt?

Úgy tűnik mégis megépül a körülötte zajló borpolitikai csatározások által elhíresült híd a Mosel fölött. A munkálatok még az idén megkezdődhetnek, annak ellenére, hogy nincs megnyugtatóan tisztázva a szőlőkre gyakorolt hatás.


A borászok szerint az előbbi, a kormány szerint viszont inkább az utóbbi az igaz a Mosel folyón tervezett hídra. Igaz ami igaz, a látványterveket elnézve érthető a borászok aggodalma, tekintve, hogy a világ egyik legismertebb borvidékét csúfítaná el a Frankfurtot és Mainzot Belgiummal és Hollandiával összekötő autópálya tervezett hídja. (Ismerős probléma, igaz? Világhírű borvidék kontra tervezett gigaberuházás.)

Persze a tervek csak a laikust rettentik el, és egy híd is lehet szép és esztétikus, a borászok azonban nem is emiatt aggódnak. Bár a híd már minden politikai szinten jóvá lett hagyva, a termelők nehezményezik, hogy nem láttak számukra is elfogadható tanulmányt a híd környezetkárosító hatásairól az elkövetkezendő években, különös tekintettel a szőlőre. Az autópálya a környező erdőből is elvenne egy jelentős darabot, ami miatt félő, hogy aszályosabb években felborul a szőlőültetvények vízháztartása, ráadásul a területre hulló csapadékot az út miatt egy hatalmas vízelvezető árokkal terelnék el. Ez a víz eddig a szőlők felé távozott a hegyről, de most ez megváltozna.



A helyi képviselők persze nem értenek egyet a borászokkal. Szerintük semmi nem bizonyítja, hogy az erdő bármilyen hatással lenne a csapadékra, valamint az sem, hogy a szőlőültetvények kiszáradnának az autópálya miatt.

A borászok független szakértőket keresnek, azt mondják nem akarják feltétlenül megakadályozni az építkezést, de még azelőtt szeretnének megnyugtató válaszokat kapni a kérdéseikre, mielőtt a projekt visszafordíthatatlanná válik.

A borászok azt is felhozzák, hogy a gazdasági válság előtt a többség nem támogatta az erre vezető autópályát, azonban a kormány jelenlegi döntései és gazdaságélénkítő csomagjai szinte tálcán kínálják a lehetőséget a befektetőknek, hogy a híd és a sztráda - a megtérülési mutatóktól függetlenül - megépüljön.

A szakminisztérium szerint a híd több turistát vonz majd a régióba és az előrejelzések szerint jelentős lesz majd a forgalma, így az építkezés továbbra is indokolt.

Az is igaz, hogy a környéken sem mindenki ellenzi a projektet. A környék alaposan egymásnak esett, a sztárborászok az épülő híd ellen vannak, a többiek azonban nem feltétlenül. Ráadásul a hídtól távolabb eső települések borászai nem érzik majd a híd hátrányait, így őket sem feltétlen zavarja a projekt.

A szerződéseket már aláírták, így az ellenzők lassan kifutnak az időből és a lehetőségeik is egyre korlátozottabbak. Az EU felé még be lehet nyújtani egy petíciót, ez azonban igen költséges eljárás, és nem biztos, hogy a tiltakozóknak van erre keretük.

Az építkezés a tervek szerint még az idén megkezdődik.


« Vissza az előző oldalra

BORIGO ONLINE - Minden jog fenntartva 2021
AKTUÁLIS


Megoszt vagy összeköt?

Úgy tűnik mégis megépül a körülötte zajló borpolitikai csatározások által elhíresült híd a Mosel fölött. A munkálatok még az idén megkezdődhetnek, annak ellenére, hogy nincs megnyugtatóan tisztázva a szőlőkre gyakorolt hatás.


A borászok szerint az előbbi, a kormány szerint viszont inkább az utóbbi az igaz a Mosel folyón tervezett hídra. Igaz ami igaz, a látványterveket elnézve érthető a borászok aggodalma, tekintve, hogy a világ egyik legismertebb borvidékét csúfítaná el a Frankfurtot és Mainzot Belgiummal és Hollandiával összekötő autópálya tervezett hídja. (Ismerős probléma, igaz? Világhírű borvidék kontra tervezett gigaberuházás.)

Persze a tervek csak a laikust rettentik el, és egy híd is lehet szép és esztétikus, a borászok azonban nem is emiatt aggódnak. Bár a híd már minden politikai szinten jóvá lett hagyva, a termelők nehezményezik, hogy nem láttak számukra is elfogadható tanulmányt a híd környezetkárosító hatásairól az elkövetkezendő években, különös tekintettel a szőlőre. Az autópálya a környező erdőből is elvenne egy jelentős darabot, ami miatt félő, hogy aszályosabb években felborul a szőlőültetvények vízháztartása, ráadásul a területre hulló csapadékot az út miatt egy hatalmas vízelvezető árokkal terelnék el. Ez a víz eddig a szőlők felé távozott a hegyről, de most ez megváltozna.



A helyi képviselők persze nem értenek egyet a borászokkal. Szerintük semmi nem bizonyítja, hogy az erdő bármilyen hatással lenne a csapadékra, valamint az sem, hogy a szőlőültetvények kiszáradnának az autópálya miatt.

A borászok független szakértőket keresnek, azt mondják nem akarják feltétlenül megakadályozni az építkezést, de még azelőtt szeretnének megnyugtató válaszokat kapni a kérdéseikre, mielőtt a projekt visszafordíthatatlanná válik.

A borászok azt is felhozzák, hogy a gazdasági válság előtt a többség nem támogatta az erre vezető autópályát, azonban a kormány jelenlegi döntései és gazdaságélénkítő csomagjai szinte tálcán kínálják a lehetőséget a befektetőknek, hogy a híd és a sztráda - a megtérülési mutatóktól függetlenül - megépüljön.

A szakminisztérium szerint a híd több turistát vonz majd a régióba és az előrejelzések szerint jelentős lesz majd a forgalma, így az építkezés továbbra is indokolt.

Az is igaz, hogy a környéken sem mindenki ellenzi a projektet. A környék alaposan egymásnak esett, a sztárborászok az épülő híd ellen vannak, a többiek azonban nem feltétlenül. Ráadásul a hídtól távolabb eső települések borászai nem érzik majd a híd hátrányait, így őket sem feltétlen zavarja a projekt.

A szerződéseket már aláírták, így az ellenzők lassan kifutnak az időből és a lehetőségeik is egyre korlátozottabbak. Az EU felé még be lehet nyújtani egy petíciót, ez azonban igen költséges eljárás, és nem biztos, hogy a tiltakozóknak van erre keretük.

Az építkezés a tervek szerint még az idén megkezdődik.


« Vissza az előző oldalra